Ramadan, Nederland en meer - Reisverslag uit Maarssen, Nederland van Irene Vogel - WaarBenJij.nu Ramadan, Nederland en meer - Reisverslag uit Maarssen, Nederland van Irene Vogel - WaarBenJij.nu

Ramadan, Nederland en meer

Blijf op de hoogte en volg Irene

19 Juli 2016 | Nederland, Maarssen

In mei en juni volgde een rustigere periode.
De maand mei stond voor mij in het teken van afscheid nemen. Diverse vriendinnen en bekenden van het wandelen, van de Aqualates/Pilates-groep en van Mawaheb vertrekken definitief uit Dubai.
Voor sommigen is dat lastig omdat zij vroegtijdig weg moeten en het is jammer omdat je net een band hebt opgebouwd. Gelukkig bestaat er internet en hoef je elkaar tegenwoordig niet echt uit het oog te verliezen. Leuk was wel dat het afscheid soms gepaard ging met een koffieochtend of een gezellige avond, zodat het toch feestelijk was.

Met een aantal Zandlopers (dames van het wandelen) wilden we wel eens uit proberen hoe het zou zijn om te paddleboarden. Een sport die hier veel beoefend wordt op zee. We namen een les en hadden een hele leuke Nederlandse instructeur, die ons ook nog de geheimen van het paddleboarden bijbracht. Het was een gave ochtend en zeker voor herhaling vatbaar.

Inmiddels was het te heet om wekelijks in de woestijn te gaan rijden. De thermometer tikte de 40 graden al af en toe aan en in de woestijn is het dan nog een paar graden heter. Daarom gingen we af en toe naar het strand. De zee was lauw en bij het opdrogen begon je al weer te zweten daardoor was het helaas niet langer dan een uurtje vol te houden. Ook ’s avonds koelt het niet meer af en we zitten noodgedwongen de meeste tijd binnen.

Bart had wel een goede weekendbesteding gevonden: vissen in Fujairah. Zijn collega heeft daar samen met een vriend een visboot liggen en Bart mocht mee vissen. De eerste keer al kwam hij terug met 2 enorme Dorades en een Barracuda, in totaal 8½ kilo. Maar deze moesten ook nog even schoongemaakt worden natuurlijk. Dus de volgende ochtend naar de vismarkt in Jumeirah en voor AED 24 (= € 6) werden ze schoongemaakt, ontveld en in mooie mootjes verdeeld. De koppen gingen mee voor de soep.
De tweede keer vingen ze nog meer: 9 joekels, 3 tonijnen en 6 dorades. In totaal was het 28 kilo. Deze keer deed Bart zelf het ritje naar de vismarkt en daar aangekomen kon hij gelijk een vis verkopen aan de handelaren. Natuurlijk hebben we een deel van de tonijn gehouden en net als de vorige keer hebben we het meeste weggeven. Het was inmiddels Ramadan, dus dat was nog een goede gedachte ook.

Tijdens de Ramadan hadden mensen bij ons in de wijk het initiatief genomen om op een paar plaatsen koelkasten te plaatsen zodat de bewoners deze konden vullen met levensmiddelen waarna dit uitgedeeld kon worden aan de bouwvakkers en andere arme werkers in de wijk. Er werd heel veel gedoneerd en de giften werden dagelijks uitgereikt aan de mannen die daar heel blij mee waren. Soms gebeuren er mooie dingen in Dubai.

Mawaheb beleefde een prachtig hoogtepunt: gedurende de gehele periode van de Ramadan mocht kunst van de artiesten worden tentoongesteld in de etalages van het prominente warenhuis Bloomingdales in de Dubai Mall. Een hele grote eer waar iedereen ontzettend trots op is, en terecht.

Eindelijk was het zo ver dat ik mijn inwerkweek zou hebben bij Kimberly-Clark, voorafgaand aan de werkperiode die half augustus start. Het was wel wat griezelig, ik heb al anderhalf jaar niet meer gewerkt en alles gaat natuurlijk in het Engels. Maar het viel me erg mee, mijn Nederlandse baas is relaxed en de andere medewerkers zijn over het algemeen westers, zodat de mentaliteit gelijkgestemd is. Ik kreeg heel veel informatie en vond het heerlijk om weer bezig te zijn. Kortom, ik kijk uit naar 14 augustus.

Maar eerst ging ik nog naar Nederland, naar Simone en Harald. En natuurlijk diverse vrienden en familie bezoeken. Ik merkte de eerste dag al dat er wel wat was veranderd was in Nederland: op Schiphol liep er heel veel Marechaussee, er stonden geen huizen meer te koop in de woonwijken en in de winkelcentra stonden veel panden leeg. Natuurlijk wist ik dat wel, maar als je er mee geconfronteerd ervaar je het toch anders.
Harald en Simone verwenden me met allerlei Nederlandse lekkernijen: o.a. asperges, haring, aardbeien, andijviestampot, eendenborst, kaas en natuurlijk drop. Heerlijk!!
Ik ging op ziekenbezoek bij Karin, Bernadette en Hans en bezocht een aantal mensen waar ik vorig jaar niet aan toe was gekomen: de Bakkers, de Bosjes, de Bakkertjes, de Leersumpjes en de Dumernietjes. Verder lunchte ik gezellig met mijn oude baas Roy en deed ik een wijntje met Ellen en een koffietje met Danny. Ik logeerde een nachtje bij Paul en Christine, waar ik ook hun kleinzoontje Lukas de fles mocht geven. En ik ging kijken naar het huisje van Rianne en Thomas en het nieuwe appartement van Michelle. Neef Marcel vierde zijn verjaardag met een barbecue, waar ik ook neef David en nichten Eliza en Emmie eindelijk weer eens zag.
Gelukkig bleef er nog genoeg tijd over om met Harald en Simone leuke dingen te doen. We gingen gezellig naar de stad en pakten een terrasje, we bezochten museum Dom Under en –het hoogtepunt- Simone en ik gingen naar de voorstelling van Beauty and the Beast.

Helaas was het geen mooi weer in Nederland, het regende bijna iedere dag en het was fris. Ik had het koud en net als in Dubai, zaten we de meeste tijd binnen. Desondanks was het heerlijk om er weer even te zijn. Maar het was ook goed om weer terug te gaan, naar Dubai, naar huis. Terug naar de hitte en naar mijn mannen!


  • 19 Juli 2016 - 10:56

    ElsDumerniet:

    Wat een belevenissen weer!!! Hier is het eindelijk een keer zomer geworden!!!! Morgen tot wel 30 graden !!
    Je krijgt hier nooit tijd om te wennen....

    14 augustus zal ik voor je duimen. Lieve groeten aan je mannen en ik leg een lijstje klaar voor Bart,met welke vis wij willen hebben.

    Ook weer een ervaring,hij kan altijd nog visboer worden.....????

    Liefs van de Dumernietjes.

  • 19 Juli 2016 - 12:20

    Danny:

    Ik lees nu pas hoe druk je was hoe in Nederland. Geniet maar van het warme weer van Dubai. Is Bart een natuurtalent, of vangt iedereen wel een visje daar. Gr. D

  • 19 Juli 2016 - 14:09

    Gerda:

    Top dat de link via facebook weer werkt dus gelijk je uitgebreide verslag gelezen ! Sommige verhalen had je me al verteld maar nu leuk met de foto's erbij. Je was inderdaad lekker druk hiero dus super dat we elkaar in ieder geval gezien hebben. Fijne vakantie gewenst, ik hoor de verhalen wel weer. Heerlijk genieten van sri lanka ! Groetjes aan je mannen (ook van Ron natuurlijk)

  • 20 Juli 2016 - 06:35

    Irene:

    Wat onzettend leuk dat jullie deze blog volgen. 70 Lezers in amper 24 uur! Ik word er verlegen van.
    Nog veel leuker: de reacties die sommigen sturen, in de blog of naar de mail (vogel83dubai@gmail.com).

  • 20 Juli 2016 - 19:19

    Bernadette:

    Leuk verslag en fijn dat je langskwam. Die Bart is goed bezig met dat vissen en een mooi gebaar om dit te delen! Wij zitten te stikken in Chambery. Onweer op komst. Maar heerlijke dagen en fijne camping. Groetjes van dd Huismannen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Vanaf december 2014 wonen Koos en Irene Vogel voor een periode van 3 tot 5 jaar in Dubai. Om het thuisfront op de hoogte te houden over ons leventje hier, is dit blog in het leven geroepen. Leuk als je ons volgt, leuk als je een reactie stuurt. Lieve groet, Koos en Irene

Actief sinds 26 Okt. 2014
Verslag gelezen: 861
Totaal aantal bezoekers 35515

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2014 - 31 December 2017

Dubai

Landen bezocht: