De weg leren kennen in Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Irene Vogel - WaarBenJij.nu De weg leren kennen in Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Irene Vogel - WaarBenJij.nu

De weg leren kennen in Dubai

Blijf op de hoogte en volg Irene

03 Februari 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Inmiddels ben ik mobiel, Koos heeft een auto voor Bart en mij gehuurd zodat we zelf op pad kunnen. Omdat Koos ingezetene is in Dubai en wij niet, mag hij niet in onze auto rijden en wij niet in de zijne, heel apart. We kunnen dus op pad en dat is makkelijker gezegd dan gedaan: zoals al eerder verteld rijden ze hier als gekken en als het lijkt of ze linksaf gaan, gaan ze opeens rechtdoor (ook met enorme vrachtauto’s) en visa versa. Ze weten totaal niet hoe voorrang werkt en in-en uitvoegen vereist veel vaardigheid. Je moet echt doorduwen en gáán. Er gebeuren dan ook dagelijks ernstige ongelukken en het is belangrijk om een auto met body te hebben zoals een SUV.
Het wegennet ook complex: wegen zijn niet benoemd en de bewegwijzering is slecht. Je hebt hier niets aan een tomtom, maar google-maps werkt wel redelijk goed, desondanks rijden we regelmatig verkeerd en dan rijdt je zo een kwartier om, want kruisingen en fly-overs zoals bij ons heb je bijna niet op de snelwegen. Je kunt vaak alleen maar vanaf rechts een woonwijk in en als een wijk aan de linkerkant ligt moet je meestal eerst naar het volgende klaverblad doorrijden om vervolgens op de zelfde weg een stuk terug te rijden naar de uitrit. Een ander fenomeen op de doorgaande wegen is een U-turn, iets dat bij ons steng verboden is, is hier gebruikelijk. De eerste keren dat Bart en ik daar gebruik van maakten voelde het echt of we iets deden dat streng verboden was. Maar goed oefening baart kunst en we worden steeds vaardiger in het verkeer.
Mijn verblijfsvergunning kan nog niet worden aangevraagd omdat er nog stempels uit Nederland op onze huwelijksakte moeten komen. Hierdoor verliep mijn toeristenvisum en moest ik het land uit. Gelukkig ligt Oman om de hoek, dus tijd voor een ‘Hatta-run’! Dit komt neer op: 1 uur rijden, Dubai uit, Oman in en bij het grenskantoor stempels halen (tegen betaling uiteraard), terug Dubai in en daar weer stempels halen en dan kun je weer 30 dagen vooruit!
Ook in Dubai kan het regenen, niet zo vaak en het land is er dan ook niet op ingesteld. Het was al een paar dagen wisseld bewolkt en fris (een graad of 18-20) en ja hoor: een regenbui! We hadden direct lekkage via het dak. Dus emmers er onder neergezet en de huisbaas gebeld. Maar het werd nog erger: ’s nachts begon het te onweren en keihard te regenen. Het water kwam met bakken uit het plafond en het pleisterwerk kwam mee (gelukkig op de overloop). Ook via de schuifpui bij het dakterras kwam het met bakken naar binnen. Dat werd dus hozen en alle handdoeken en dweilen waren in gebruik. Gelukkig was het ’s ochtends weer droog en zo weer weg en de maid kwam die ochtend, dus die kon de rest opruimen. Overigens is het nu nog steeds niet verholpen dus duimen dat het voorlopig droog blijft.
Op de weg was het die ochtend echter een chaos, er is geen afwateringssysteem (waarom zou je voor een paar dagen regen in het jaar) en er staan dus op alle wegen enorme plassen. Neem daarbij die ervaren chauffeurs uit India, Sri Lanka etc. bij en je begrijpt dat er veel ongelukken gebeuren en onmiddellijk een verkeerinfarct ontstaat. Je kunt het vergelijken met dagen dat je bij ons sneeuw en vorst hebt.
Om wat in te burgeren zijn we naar de borrel van de Nederlandse Vereniging geweest. Wat een tegenvaller, er waren naar een stuk of 25 mensen die ook nog bij elkaar bleven klitten. Uiteindelijk werden we toch nog door een paar mannen aangesproken en was het toch nog wel aardig. Een week later was de borrel van de Dutch in Dubai. Nou dat was helemaal niets, wat een stelletje ballen bij elkaar, echt ongezellig. Het was wel op een mooie locatie in de Pure Sky Lounge op de 35e verdieping van het Hilton (zo heeft ieder nadeel weer zijn voordeel). Maar goed, die borrels zijn aan ons niet besteed zoals we al verwacht hadden.
In huis zijn er nog diverse mankementen, met name met de elektriciteit. Zo kwam er iemand lampen ophangen, maar bleken er helemaal geen elektriciteitsdraden in het plafond te zitten, dus dan moet de elektricien van het bouwbedrijf weer komen om het in orde te maken. De airco in de hal doet het al vanaf het begin niet (wat overigens niet geeft want we hebben überhaupt de airco nog niet aan) daar zijn geloof ik al 5 keer mensen voor langs geweest en als ze komen, komen ze met minstens 4 man, maar het enige wat ze doen is troep maken en zwarte vingers op de muren en plafonds achterlaten.
Op die kinderziektes na is het echter een fijn huis en hebben we het prima naar onze zin. Nu nog een baantje voor Bart en mij. We zijn daar druk mee bezig, maar daarover volgende keer meer.
Inmiddels heeft het eerste bezoek uit Nederland zich ook gemeld en wel uit onverwachte hoek: begin maart komen onze verre familieleden Merlijn en Wim Kerkhof een weekje deze kant op en zij nemen Koos zijn oom Ben mee. Echt een leuke verrassing, we kijken er nu al naar uit!

Veel mensen volgen deze blog, we ontvangen echter weinig reacties, emails, apps of skype-verzoeken. Daarom nog maar een keer onze gegevens:
Koos email: vogelkoos54@gmail.com telefoon: 0971-566445946 skype: koos.vogel
Irene email: vogel83dubai@gmail.com telefoon: 0971-564033701 skype: irenevogel0504
Superleuk om wat van je te horen en/of even bij te kletsen!

• 03 Februari 2015 - 12:58

ElsDumerniet:

Hoi Allemaal,

Wat een relaas!!! Ben blij,dat ik daar niet hoef te rijden.
    Jullie maken wel van alles mee,hoop,dat er gauw werk komt voor jullie!

Hoe is de indruk van Bart op het hele gebeuren,wel even wennen denk ik.
    Bij ons alles ok,behalve dat er bij de jongens in de bedrijfswagen was in gebroken!

Ruit ingeslagen al het gereedschap weg,fijn hoor!! Jij bouwt iets op en een ander
    breekt het weer af.

Was vanmorgen hier erg glad,heel veel files en ongelukken,mag van mij langzaam
    voorjaar worden. Heb verder niet zo veel te vertellen,jullie maken nu nog veel mee!

Leuk weer wat gehoord te hebben en wens jullie alle goeds en geluk ,met vinden van werk!

Dikke kusssssssssssssssssssssssssssen van de 'Dumernietjes ".

• 03 Februari 2015 - 13:09

Tineke En Willem:

Hallo luitjes,

Erg leuk jullie relaas te lezen! Ben ook benieuwd of jullie gaio biso uit NL nog ontmoeten op die ballen-borrels, is studiegenoot van Bob die stage volgt in Dubai.
    Hier gaat alles z'n gang weinig nieuws, maar tegenwoordig vinden we dat goed nieuws:-)
    Heel nl loopt te snuiven en snotteren dus geniet van het mooie weer daar.

Liefs uit maassluis,
    Xx

• 03 Februari 2015 - 16:16

Gerda:

hallo vogeltjes in Dubai.

Wat een verhalen weer. Veel over het verkeer herken ik van de week die wij er jaren geleden waren. Zo te horen is er niet heel veel veranderd. Wij hadden ( lees Ron, want ik vond het een heksen ketel om daar te moeten rijden

• 03 Februari 2015 - 16:26

Mirjam:

hoi vogeltjes,

Wat gaat de tijd toch snel.
    Ik hoop dat je snel je verblijfsvergunning krijgt zodat je niet meer elke 30 dagen even het land uit moet. Dat geeft dan ook meer rust denk ik.

Hier gaat alles zijn gangetje. Zoals je weet zit Frits met Patrick in Oostenrijk, waar het wel aardig koud is. Ik geniet nog even van de warmte in Miami alhoewel het weer hier ook een beetje van slag is. Ik hoop natuurlijk dat de volgende week in Nederland de kou en sneeuw weg is als ik weer ga werken.

Hebben jij en Bart al enig uitzicht op werk?

Groetjes, Mirjam

• 03 Februari 2015 - 22:13

Rie:

Hoi allemaal,
    Wat fijn voor de planten daar dat er toch wel regen valt. Maar niet voor jullie met de lekkage.
    Help, het lijkt mijn plafond wel. Dat bladert ook op bepaalde plaatsen…
    En hoera, ik heb de skype hersteld, dus we gaan elkaar snel bellen.
    Tja, van die borrelkliekjes moet je het dus niet hebben.
    Hier is het wel winter (dat vertelt iedereen, ha ha) maar je merkt dat het al langer licht blijft.
    Dus het voorjaar komt er wel aan.
    Tot bels, Rie

• 05 Februari 2015 - 18:41

Mariska, Laurens En Linn:

Hoi Irene, Koos en Bart,

Vanuit een wit Zoetermeer een berichtje van ons.
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen, jullie hebben gelijk: er zullen wat vaker reageren.
    Grappig om te lezen over ballenborrel, was het zo erg haha. Hoe komt het dat het zoeken naar werk zo lastig is? Is er weinig werk of worden jullie (Bart en Irene) gezien als buitenlanders (wat je daar ook bent natuurlijk) waardoor het moeilijker is?
    Hier is alles ok, op een griepgevalletje na. Linn heeft het reuze naar haar zin op school en heeft afgelopen maand de citotoetsen gehad. We zijn heel nieuwsgierig wat daaruit komt. Ze vond het zelf heel leuk om al die toetsen te doen. Soms wel een beetje moeilijk, maar dan was het een opdacht uit groep 3. We zijn stiekem blij dat dat moeilijk was ;-)

Binnenkort sturen we weer berichtje!

Groetjes!

• 06 Februari 2015 - 22:24

Bernadette:

Hoihoi, dacht dat jullie het nog te druk hadden om te reageren. We hebben een skype verzoek gestuurd. De sneeuw is weg en er waait een koude rotwind. Verder alles prima. Wachten op de ok van Thomas dinsdag om 8 uur. Groetjes ook van Jos

• 11 Februari 2015 - 09:46

Anne:

Ha Irene,

Vanaf Nyenrode een berichtje! :) Hier gaat alles z'n gangetje, weinig spannende verhalen zoals plafonds die naar beneden komen, U-turns onderweg of een airco die het niet doet...hier staat de verwarming lekker hoog! ;-) Hoor net dat Lukas ons nieuwtje over de papier- en prullenbakken al heeft gemeld, dus echt iets nieuws heb ik niet te vertellen. Saai he! ;-)

Groetjes vanaf de 3e verdieping, van ons ALLEMAAL!