Het begin van 2015/ The beginning of the new year - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Irene Vogel - WaarBenJij.nu Het begin van 2015/ The beginning of the new year - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Irene Vogel - WaarBenJij.nu

Het begin van 2015/ The beginning of the new year

Blijf op de hoogte en volg Irene

11 Januari 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Na een leuk Oudejaarsfeest met leuke muziek en aardig gezelschap (Nederlandse mensen waarvan we de toegangskaartjes hadden gekocht en die ook maar samen waren) op het dakterras van het Media One Hotel bij de Walk is met een enorm vuurwerk op de Palm 2015 dan echt begonnen.
Naar oud Nederlands gebruik zijn we op 1 januari naar een Nieuwjaars-borrel geweest met Koos zijn Nederlandse en Engelse vrienden uit het Premier Inn Hotel. Een aantal van hen kende ik nog niet, dus dat was gelijk en mooie gelegenheid om kennis te maken.
Verder hebben zijn we de eerste dagen van het nieuwe jaar druk bezig geweest met de importverklaringen van de poezen, die op 5 januari samen met Bart zouden vliegen.
Overigens net als de kinderen in Nederland met de gezondheids-verklaringen, stempels van het NVWA en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Wat een gedoe zeg, het heeft ons hele gezin aardig aan het werk gezet (om over de kosten maar te zwijgen). Gelukkig kregen we hier hulp van mijn buddy van de Nederlandse Vereniging, zij heeft een dierenartspraktijk en een van haar personeelsleden is gespecialiseerd in the importeren van huisdieren.
Alle moeite is uiteindelijk niet te vergeefs geweest: op 5 januari is Bart met Tira-misu en Roma, zonder verdere problemen geland in Dubai.
De poezen waren heel gestrest die eerste avond, wat wil je ook na zo’n ervaring in een vliegtuig, maar de volgende dag ging het als stukken beter en na een kleine week kan ik rustig zeggen dat ze al goed gewend zijn en lekker op hun gemak. Roma miste de eerste dagen de katers Luca en Pelle wel die natuurlijk in Nederland bij Harald en Simone zijn blijven wonen, maar dat gaat ook met de dag beter.
We hebben inmiddels de tuin laten bestraten en wat planten in de tuin, dat is een hele verbetering na die woestijn die het eerst was. We moeten nog wel meer planten en nog een tuinstel en natuurlijk een mooie barbecue aanschaffen, maar we kunnen zitten en de poezen vinden heerlijk in de tuin.
Bart moet nog wel wennen, hij is voor het eerst in Dubai en kijkt natuurlijk zijn ogen uit.
We hebben met hem al wat Malls bezocht (dat is natuurlijk ook noodzakelijk voor de boodschappen) en de souk, ook altijd leuk: we hebben allebei een mooi horloge gescoord voor weinig.
Maar het hoogtepunt voor hem was toch wel het bezoek aan de training van Feyenoord, die hier op trainingskamp waren. Kijk voor een impressie op:
http://www.feyenoord.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/veel-belangstelling-op-vrijdagtraining, dan kun je ons ook nog zien!
Koos is inmiddels ‘gewoon’ aan het werk. Dat werd wel tijd ook, hij is de afgelopen maand alleen maar bezig geweest met organiseren en regelen met allerhande zaken rondom de emigratie.
Nu hij hele dagen van huis is, bindt dat mij en Bart helaas ook aan huis, omdat ik nog geen auto heb. Maar gelukkig rijden er ook taxi’s dus af en toe pakken we die dan maar.
De eerste keer was dat geen succes: het wegennet is Dubai is erg gecompliceerd, daar komt nog bij dat wij in een wijk in aanbouw wonen waar zelfs taxichauffeurs de weg nog niet weten. Ik moest de chauffeur dan ook uitleggen hoe hij moest rijden naar de Mall of the Emirates en terug naar huis weer. Het was echter al donker (18.00 uur geweest) en ik twijfelde (want als je hier verkeerd rijdt, rijd je zomaar een half uur om…) en belde Koos, die heel goed de weg kent. Zet die kerel de taxi op de vluchtstrook waar allemaal zware vrachtauto’s langs denderen en rijdt hij vervolgens 3 vluchtstroken en verdrijvingvakken over, om op instructie van Koos (handsfree bellen nooit van gehoord) de goede baan te pakken. Bart en ik zaten peentjes te zweten, maar we hebben het overleefd en we zijn veilig thuisgekomen!
De eerste poging om mijn verblijfvergunning te regelen liep helaas op niets uit: toen we na enig zoeken het Ministerie van Buitenlandse Zaken hadden gevonden en verwachtingsvol onze huwelijksakte aanboden, bleek dat er nog stempels van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Ambassade van U.A.E. op moeten, hoera! Gelukkig ging er net een collega van Koos terug naar Nederland, die het document opstuurt naar Simone, dan kunnen Harald en zij er weer mee naar Den Haag. Tja, als je alles van te voren weet…
Tot slot om te noteren: ik heb vanaf heden ook een lokale telefoon en ben hierop bereikbaar. Het Nederlandse nummer gebruik ik alleen nog als ik in Nederland ben. +971-564033701

• 11 Januari 2015 - 14:42

Rie:

Hallo daar,
    Dat klinkt naar een hoop reuring, gedoe en geregel. Maar saai is het niet ;-))
    Ik zag al de foto's van de katjes op balkon en terras en hoorde van Harald dat ook Luca zijn moeder en zusje wel een beetje mist. Tja, je kunt het allemaal niet uitleggen aan die beestjes, dat is nou echt je moet ermee leren leven..
    En nu snap ik ook dat Bart perse de vorige week wilde vliegen: eens Feijenoorder, altijd Feijenoorder..Gelukkig hoeven die voetballers hier nog niet aan de bak. Je waait uit je shirtje (en de rest). Zucht… behelpen is het wel, die niet-winter hier.
    Ireen, ik ga gauw mijn skype eens herstellen en hoop snel weer eens oog in oog te staan.
    Groetjes aan de mannen en tot gauw,
    Rie

• 11 Januari 2015 - 19:52

Gerda:

hallo vogeltjes in Dubai.
    Fijn om zo op de hoogte te blijven van jullie gedoetjes daro. Nog heeeel wat te regelen begrijp ik maar jullie hebben alle tijd toch ? Eens komt het allemaal goed, zeggen ze dan. Had de foto's al op facebook voorbij zien komen. Hoop dat Bart snel went en jullie leven daar in Dubai, productief van start kan gaan ,want jullie hebben allebei ook plannen om te gaan werken heb ik begrepen ? Hoop dat daar niet te veel permits voor nodig zijn. Ben benieuwd of ik je met dat andere nummer ook kan appen, het nummer wat ik tot nu gebruikte was nl je nederlandse. Ga het wel uitvogelen..haha, groetjes daar xxx

• 30 Januari 2015 - 16:24

Caroline Tieland:

Hoi Irene,
    Ik heb je gemist op de dag van afscheid. Ik denk dat het mijn vrije woensdag was. Veel succes in Dubai, en als ik het zo lees maak je genoeg mee! Hartelijke groetjes uit Breukelen